Friday, January 28, 2011

Cerita Tentang Rama-Rama...

Assalamualaikum semua..

Sudah lama aku tak berceloteh di sini. Sebenarnya, aku tak ada apa2 pun yg ingin dicakapkan. Sekadar mengisi post baru.
        Ala, janganlah MENGANTUK wahai pembaca ! Baiklah, aku akan MENGETUK anda semua yg TERLENTOK ni dengan sebuah cerita. Cerita ni daripada kak naqibah kumpulan usrah asrama di sekolah aku. Cerita ni agak menarik dan sebab itulah aku ingin berkongsi dengan anda semua ! :D Nasib baik ada cerita yang menarik. Kalau tak ada, alamatnya tak terisi la post baru kat sini.
        Ada seorang saintis. Beliau ingin membuat kajian tentang rama-rama. Seperti yg kita semua sedia maklum, amat susah untuk rama-rama keluar dari kepompong. Jadi, saintis ini pun mengkaji rama-rama dengan memotong kepompong. Nak tau hasilnya? Hasilnya, rama-rama ni sememangnya senang nak keluar. Namun, rama-rama ni tak boleh terbang. Daripada kajian tu, saintis tu umpamakan bahawa bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian.
       Kenapa diumpamakan sebegitu? Kerana, bila rama-rama berusaha keluar dari kepompong tu dengan susah payahnya, akhirnya dia bebas berterbangan jua.. Bila rama-rama ni keluar dengan senangnya dari kepompong tu, akhirnya dia tak boleh terbang bebas di udara seperti rama-rama lain (seperti dalam kajian tadi).. :(
       Baiklah, setakat tu je la cerita tadi.

Till we meet again ! Salah dan silap harap dimaafi

2 comments:

  1. sy xtau kenapa sy takot kat rama2 :(

    ReplyDelete
  2. Entahlah..
    Mungkin kerana kedatangan rama-rama yg agak mengejutkan mmbuatkan akak takut rama-rama kot. Hanya Tuhan yg Tahu... :)

    ReplyDelete

Komen, jangan tak komen~ XD