Sunday, July 1, 2018

Yang Memerhati, Yang Mengalami 2

Tanggal 8 Jun 2018, hari yang dinanti-nantikan dengan penuh debaran oleh semua pelajar tahun dua perubatan selama ini telahpun tiba, iaitu hari keputusan Peperiksaan Profesional 1. Aku yang ketika itu baru sahaja selesai sembahyang Subuh, sesekali berasa letih dan ingin tidur sebentar walaupun jiwa dan fikiran tidak pernah lekang dengan rasa berdebar.

'Ngantuknya, rasa macam nak tidurlah.'

Tiba-tiba, aku berubah fikiran,

'Tapi, inilah masanya untuk menjemput rezeki. Manalah tahu, andai aku tak tidur sekarang ni, aku dapat rezeki lulus pro exam sebentar lagi?'

Setelah itu, aku tidak jadi tidur lalu berusaha untuk menghidupkan pagi itu dengan perkara yang bermanfaat. Nak minum kopi, masih lagi di bulan Ramadan. Jadi hanya itu sajalah yang mampu kuusahakan, dengan harapan aku tidak tidur pada pagi itu.

*****

10.20 pagi. Aku sudah tiba di Dewan Kuliah Ibnu Sina, dewan yang bakal menjadi saksi bagi hari yang penuh makna ini. Aku memilih tempat duduk lalu duduklah aku berseorangan di dalam dewan kuliah itu. Kawan-kawan yang lain masih berlegar di luar dewan kuliah.

Beberapa minit kemudian, barulah seorang demi seorang memasuki dewan kuliah. Aku tidak mampu berkata apa-apapun melainkan berzikir dengan apa-apa zikir yang dikatakan bakal menjemput rezeki dengan izin Allah. Sedang aku berzikir, tiba-tiba Maznah datang kepadaku seraya menepuk bahuku sedikit kuat,

"Percaya dengan Allah, insyaAllah kau boleh."
"Maznah, doakan aku tau bagi aku lulus. Aku tak kuat nak hadapi supplementary," rayu aku.
"Nadiah, apa-apa yang terjadi lepas ni, mesti ada hikmah di sebaliknya."
"Maznah, please! Doakan aku bagi tak kena supplementary, I beg you!" Aku agak emosi ketika ini.
"Okey, okey. Takpe, Nadiah. Jangan risau, kitorang dah buat solat hajat dah untuk kau, okey?" Balas Maznah tenang.
"Okey, terima kasih Maznah," balas aku perlahan.

Maznah berlalu dari tempatku. Tiba-tiba, kawanku yang duduk di belakangku memanggil,

"Nadiah, ada orang bagi kad ni kat Nadiah."

"Oh, terima kasih!" Balasku dengan teruja.



Aku membuka kad itu lalu membaca coretan di dalamnya,


"TQ jadi kawan aku. Ni aku guna pink sebab kau tau. Sila hargai. Kuatkan semangat selaluTry to think beyond, atau fikirkan hikmahnya. For what is best for you, you may not see just yet."

Aku melihat di bahagian kulit belakang kad itu. Tertera perkataan Saadah dalam ejaan bahasa Arab. Oh, Saadah pengirimnya.

'Terima kasih Saadah. Ada saja cara yang dia buat untuk menyayangi kawan-kawannya,' detik hatiku sambil tersenyum.

Tidak lama selepas itu, kelihatan para pensyarah memasuki dewan kuliah, disusuli dengan ketibaan Dekan Fakulti.

Rasa gerun para pelajar kini mencapai tahap maksimum!


*****

"I would like to say that all of you pass, but unfortunately not," ucap Prof. Shamsir, Dekan Fakulti di hadapan.

Bertambah kencanglah degupan hati ini. Lantas aku berdoa,

'Allah, jadikanlah aku dalam kalangan yang lulus.'

Tidak lama kemudian, Prof. Shamsir menyebut nama penuhku,

"Nur Nadiah Nadhirah binti Zainol."

'Eh, kenapa tiba-tiba Dekan panggil aku ni? Nak umumkan result viva dulu ke sebelum umum result pro semua orang? Nama aku lambat lagi kot kalau ikut namelist. Apalah yang Dekan nak bagitau aku ni. Minta-mintalah Dekan umumkan aku lulus,' ligat fikiranku kerana terlalu panik.

Aku pun berdiri, menanti apa-apa yang bakal Dekan umumkan dengan penuh pasrah.

"CONGRATULATIONS, YOU PASS THE EXAMINATION!" umum Prof. Shamsir, dihiasi dengan tepukan yang amat gemuruh oleh semua pelajar tahun dua.

"Alhamdulillah!" Lafazku terharu bercampur sayu sambil menutup mukaku. Rupa-rupanya Dekan sudah mula mengumumkan keputusan dan namaku adalah yang terawal!

Aku duduk semula sambil menangis kegembiraan. Kawan-kawan yang duduk di hadapan, tepi dan belakangku turut berasa gembira lalu mengucapkan tahniah kepadaku. Ada yang siap menyumbang sehelai tisu lagi!

'Allah, apa yang terjadi sekarang ini betul-betul satu keajaiban! Dengan kuasa-Mu, Kau telah menjadikannya realiti,' bisik hatiku dalam keadaan terlalu gembira.

'Ini, benar-benar saat yang terindah!

*****

"Izlyn, boleh tak kalau Nadiah nak ikut balik rumah sekali? Ke nak pergi mana-mana lepas ni?" Tanya aku sambil menunggu di depan lif bersama Izlyn, Shasha dan Suaidah.

"Oh, kitorang nak pergi tempat lain kejap, lepas tu baru balik rumah," kata Izlyn.

Tiba-tiba, Izlyn, yang juga kawan sebilikku menyambung bicara,

"Nadiah tahu tak, hari tu Izlyn ada bagitau mama Izlyn pasal Nadiah dapat viva. Mama Izlyn kesian sangat kat Nadiah dan doakan Nadiah pass."

"Oh ya ka? MasyaAllah terharu sangat! Patutlah Nadiah pass, ada yang doakan dalam diam rupanya. Terima kasih Izlyn, terima kasih juga kat mama Izlyn!" Balas aku terharu.

"Wei, tahniah tau! Tadi waktu hang nangis tu, seriously aku pun rasa nak nangis sekali!" Kini Shasha pula yang menyertai perbualan.

"Haha. Terima kasih tau, Shasha. Semua ni pun berkat hang dengan Suaidah ajar aku juga," balas aku sambil tersenyum.

*****

Sekejap sahaja masa berlalu. Terasa seperti baru sahaja menyaksikan pengumuman keputusan Peperiksaan Profesional 1 untuk batch lepas. Kini, giliranku juga sudah selesai.

Sedang aku duduk bersahaja di atas katil, aku mengimbau perbualanku dengan Miss Rani selepas aku bersalaman dengan beliau,

"Miss Rani, thank you so much!"
"Congrats, Nadiah! You did very well yesterday."
"Seriously I did not expect that I will pass."
"Really? You did very well. We can't figure out, how can you fail during the paper exam!"

Sungguh tidak kusangka, padahal banyak juga yang tergagap-gagap dan tidak ingat jawapan ketika menjawab soalan-soalan viva tempoh hari kerana terlalu gementar. Siapa saja yang tidak berdebar apabila perlu survive dalam kedua-dua borderline viva demi hendak lulus?

'Sungguh, hati para penilai viva telah dilembutkan oleh-Nya.'

Aku tersenyum.

Syukur, dengan kuasa-Nya, aku melepasi musim pro exam 1, yakni ujian pertamaku sebagai seorang pelajar perubatan dengan jayanya!


TAMAT.

Selingan :

Sekalung apresiasi buat emak & ayah, kakak, kawan-kawan sebatch (GenTle) yang tak pernah jemu mendoakan dan bantuan yang amat banyak tak terhingga daripada sebelum pro exam sehinggalah ke hari viva, para pensyarah yang bersusah payah mengajarku, semua penilai viva, Kak Fatin Nadia yang memberiku hadiah keychain merah jambu, dan insan-insan lain yang mendoakan kejayaanku dalam diam.

No comments:

Post a Comment

Silakan komen, dan mohon buka semula blog ni dalam 1 atau 2 hari selepas anda komen. InsyaAllah pasti dibalas.