Sunday, November 4, 2018

GenTle Day Out

"Nervousnya Syahida nak GenTle Day Out esok!"

"Aiman, nervousnya nak GenTle Day Out esok!"

Berkali-kali aku mengulang kalam sedemikian kepada Syahida dan Hanis Aiman, kawan-kawan serumahku. Kedua-duanya pelik dengan perasaanku ketika itu.

Betapa terujanya aku ketika menantikan hari itu tiba.


*****

Alhamdulillah, aku telah berjaya melalui detik-detik GenTle Day Out dengan jayanya! Sementara memori di minda masih segar-bugar, ingin sekali aku memanfaatkan kesempatan ini.

Pagi Sabtu, aku dan kawan-kawan sebatch telah pergi ke Taman Botani Shah Alam untuk GenTle Day Out. Sementara aku dan kawan-kawan berjalan menuju ke tempat aktiviti diadakan, banyak juga bangunan yang kulihat, yang aku rasa agak menarik.

Setelah berjalan, tibalah di padang, iaitu tempat aktiviti akan diadakan. Perut-perut yang tadinya lapar, kini mula disorongkan sarapan pagi oleh bihun goreng kak Ina. Memang sedap! Sebungkus setengah bihun berjaya kuhabiskan! Dari mana datangnya lagi setengah? Daripada bihun kawan, dia tidak mampu habiskan, lalu kubantu. Alhamdulillah Allah mudahkan.

Usai menghabiskan bihun goreng sebanyak itu, aku mula bertanya kepada diri, 'Uish, bolehkah aku nak main satgi dengan makan sebanyak ni? Tak sakit perutkah satgi? Harap Allah mudahkan.'

Setelah makan, aktiviti dimulakan dengan senamrobik yang dikendalikan oleh Afiq. Kemudian, persembahan cheers daripada setiap kumpulan. Nama kumpulanku ialah Beruang Berdansa. Comel sangat nama tu! Kamilahlah pencadangnya. Rakan-rakan sekumpulanku, aku suka sangat! Semuanya baik-baik dan kudus-kudus belaka. Cheers pun comel sahaja, macam nama kumpulan. Cheers kumpulan lain pun, ada yang comel, yang lawak pun ada! Nama-nama kumpulan lain: Monyet Mengandung, Panda Panda, Kucing ???, Porcine Berlemak, Penguin Bergolek, Sotong Paskal. Aduhai nama-nama kumpulan pun, hahaha.

Selepas cheers, bermulalah permainan yang pertama. Aku tidak tahu nama permainannya, tapi begini permainannya: Semua orang kena duduk dalam bulatan, kemudian seorang akan mula mengira, diikuti dengan orang sebelah, dan seterusnya. Sekiranya tibanya nombor tujuh, orang yang berkenaan perlu menyebut "botol" menggantikan perkataan "tujuh". Sekiranya lambat atau tersilap sebut, maka tersingkirlah dia daripada permainan itu. Dan arahan yang diberikan akan berubah-ubah, bergantung kepada AJK Aktiviti yang mengendalikan. Seronok permainan ni, memang memerlukan fokus, dan ketenangan yang tidak dapat dikesampingkan. Penat pun ada juga, sampai otakku tidak terdaya lagi untuk fokus dan, kalahlah aku. Perkataan-perkataan yang digunakan pun lawak juga, "paskal"lah, "kasih"lah, "kak long"lah. Aduhai kawan-kawanku.

Kemudian, disusuli pula dengan charade. Masa tengah main tu, Ya Allah! Punyalah menjerit semata-mata nak jawapan didengari, tapi ada juga jawapan yang memang betul tapi tak didengari orang yang membuat gaya ketika itu. Habis sahaja permainan ini, aku terfikir sendiri, 

'Wah, tak sangka aku dah berani beritahu jawapan kuat-kuat, masa main charade waktu 1st & 2nd year dulu senyap ja, tak berani pun nak mencuba macam sekarang ni. Harap-harap bila ada kelas nanti aku akan berani cuba jawab soalan macam ni juga (tapi tidaklah sampai menjerit macam main charade tu hahaha). Takpa, bukan salah aku pun kalau angan-angan ni tak jadi kenyataan, yang penting berangan dulu.'

Okey, dapat satu pengajaran.

Seterusnya, permainan apa entah namanya hahaha. Secara ringkasnya, kumpulan yang berjaya menghabiskan buah yang diberikan (epal hijau dan lemon) itulah pemenangnya. Kumpulanku yang menang untuk habiskan lemon! Untuk epal hijau pun iya juga, tetapi wanita sahaja, yang lelaki habis lambat sikit. Betapa rakusnya kumpulan aku ni, memang beruang sungguh! 

Permainan seterusnya, Photo Zone. Setiap kumpulan akan mencabut satu tema dan timer yang ditetapkan untuk bergambar, kemudian muatnaik gambar tersebut di Whatsapp Group batch. Kumpulanku dapat tema "sekolah rendah", dengan timer 10 saat. Apa lagi, yang wanita tu, korbankan penampilanlah! Lipat tudung bulatlah, tudung ke depan sangatlah, bagi nampak anak tudunglah. HAHAHA aduhai.



Tangkap gambar sudah selesai. Semua orang berserakkan di kawasan berdekatan. Alhamdulillah, ada juga kesempatan untuk aku punya masa dengan diri sendiri. Inilah cara introvert dapatkan tenaga semula, kena ada 'me time' selepas bergaul dengan banyak orang. Sesekali itu ada juga tangkap gambar pemandangan yang indah di Taman Botani ini. Indah sangat pemandangannya, Maha Suci Allah yang menciptakan pemandangan ini.





Selepas itu, ada aktiviti tukar-tukar hadiah. Apa lagi, berdebar-debarlah aku menantikan hadiah yang bakal kuraih, serta menanti siapalah yang bakal menerima hadiahku. "Siapa yang bagi?" "Adakah aku akan dapat seperti yang aku nak?" "Adakah merah jambunya tu merah jambu yang aku nak?" "Siapa yang akan dapat hadiah aku?" "Yang akan dapat hadiah aku ni agak-agak boleh terimakah barang warna merah jambu?" Persoalan-persoalan ini jugalah yang telah merancakkan lagi perasaan gementarku ketika sehari sebelum GDO. 

Terjawab jua segala persoalan. Yang memberi hadiah, Sofia. Alhamdulillah, aku dapat hadiah wishlist yang pertama, iaitu payung kecil merah jambu! Ya, seperti yang diharapkan, memang merah jambu yang aku suka! Alhamdulillah, sayang Sofia erat-erat!! Sungguh, susah sangat untuk temui payung kecil merah jambu seperti yang aku nak. Kalau ada pun, ada gambar kartun. Memang hebatlah Sofia boleh jumpa. Terima kasih sangat-sangat!


Sebenarnya bukan macam ni merah jambunya, tengok depan mata jauh lebih lawa daripada gambar ni.
Yang menerima hadiah pula, Lina, dengan nama gelarannya LCo. Kini aku sudah tahu apa maksud LCo itu, tetapi malas pula hendakku ceritakan di sini. Alhamdulillah, syukurlah yang dapat hadiahku ini perempuan yang bukan brutal dan garang. Kalau tidak, meratapilah dia dengan hadiah thermos merah jambu yang aku bagi tu.

Nampak gaya macam dia suka dengan hadiah yang aku bagi. Alhamdulillah.
Akhir sekali, permainan belon air. Permainan ini dimainkan secara berpasangan. Alhamdulillah, dapat pair yang memang nak main sebab seronok-seronok sahaja, tak kisah pun menang ke kalah. Maka bermainlah aku sebab seronok-seronok dan tanpa ada rasa stres.

Maka, berakhirlah permainan dalam GenTle Day Out. 




Sebelum pulang, ada juga antara kami yang mengambil peluang untuk menaiki bas di Taman Botani ini. Aku mengambil port yang aku target siap-siap: sebelah 'tingkap' (tapi tak ada tingkap pun), ruangan belakang yang tiada tempat duduk. Ketika tayar bas sudah bergolek, fuuuh! Aku pun, apa lagi, depakan tanganlah acah-acah Titanic, diserikan lagi dengan angin yang menderu, ditambah rencah lagi dengan pemandangan hijau Taman Botani yang menyejukkan sang mata, mantap sangat. Ahh, rindunya saat itu! Momen indah ini berakhir apabila bas ini tiba berdekatan dengan Rumah Empat Musim.


Kredit gambar: Izyan Lily

Sayangnya, waktu semakin suntuk. Langit pula menunjukkan tanda-tanda hendak hujan. Maka, kami berpatah balik ke tempat kami menunggu bas tadi, dengan berjalan kaki. Tak sempat pun untuk menjelajahi Rumah Empat Musim. Sedih, ya memang sedih! Tapi tidaklah sedih mana, sebab dalam perjalanan, ada pula peluang untuk meniti jambatan (jambatan apa entah namanya hahaha, alaaah spoillah Nadiah ni!).

Dan ketika berjalan juga, hujan sudah mula membasahi bumi. Aku apa lagi, keluarkanlah hadiah cantikku itu, payung merah jambu! Betapa melompat-lompat hatiku ketika itu apabila dipayungi warna kegemaranku. Aku memayungi diriku bersama Zulfa.

Akhirnya, tibalah kami ke tempat asal, lalu menuju ke kenderaan masing-masing. Tamat.

Akhir kalam, terima kasih sangat-sangat buat ketua batch, Ariff, penolong ketua batch, Afrina yang cantik sangat masa GDO semalam, AJK Aktiviti, Aiman Arif yang cemerlang sangat kendalikan game, Ezieyan dan anak-anak buah anda, AJK Hadiah, Fatihah dan Najmah yang walaupun sopan dan pemalu tetapi boleh kendalikan tukar-tukar hadiah dengan mantap, dan tidak dilupa juga buat AJK Makanan, Afifah dan siapa entah lagi seorang, makanan dan minuman semua cukup dan sedap sangat! Mm mm mmmm! Hahaha melampaunya aku.

Kawan-kawan sekumpulan: Fatihah, Arni, Syamimi, Humaira', Kamilah, Farhan, Fawwaz, Long, Ikhwan. Terima kasih sebab mencomelkan detik-detikku di GDO.

Kawan-kawan sekenderaan: Syazana the driver, terima kasih sangat-sangat sebab sudi tumpangkan Nadiah, Saadah, Sarah dan Humaira' untuk perjalanan pergi dan pulang, sanggup memandu walaupun tengah sakit kepala semasa perjalanan pulang.

Alhamdulillah, saat mata anda meniti baris bait ini, anda telah saksikan bahawa aku sudah berjaya merakamkan memori-memori indah di GenTle Day Out melalui tulisanku yang tidak seberapa.

Sekian. Sayang semua orang!

p/s: Oh ya, sebenarnya ada juga aktiviti teka-teka spy, tapi tak tahu nak mulakan dari mana. Apa yang aku boleh komen, semua yang jadi spy tu memang super duper liciklah, hahaha. 

6 comments:

  1. Thanks nadiahhhh!! May Allah bless you. Memories are always treasured but when memories are put into words and photos, they become perennial.

    Sincerely, afrinahuzarein

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Beautiful Fiena! Most welcome. Yup, may the memories that I'm trying to keep here will be able for us to always have a look back and cherish the endless happiness. 💖

      Delete
  2. Hmm. aku duk geram dgn lelaki yg pakai bunga kt kepala tu

    ReplyDelete

Silakan komen, dan mohon buka semula blog ni dalam 1 atau 2 hari selepas anda komen. InsyaAllah pasti dibalas.