Wednesday, November 24, 2010

Bismillah....

Mari cerita tentang penyakit2 hati. Seperti penyakit jantung, darah tinggi dan kencing manis, penyakit hati dikenali dengan tiga serangkai juga iaitu – takabbur, ‘ujub dan riya’.

Takabbur adalah perasaan megah, perasaan diri sendiri lebih bagus daripada orang lain. Kerana merasakan api lebih hebat daripada tanah, iblis dihalau dari syurga. Sebab itulah nabi s.a.w. ingatkan, takkan masuk syurga barang siapa yg ada walau sekelumit takabbur dalam dirinya. Tak payah tunding jari pada siapa2. Check balik diri kita. Ada atau tidak perasaan takabbur yg masih tersembunyi di celah2 ucapan Alhamdulillah, aku punya lebih baik daripada dia punya.  

‘Ujub adalah merasa ajaib dengan diri sendiri. Hairan dengan kehebatan dan pencapaian sendiri. Aku kerja dengan syarikat besar, jawatan besar, gaji besar, hebatlah aku ni!

Dan riya’ pula perasaan ingin memperlihatkan amal kepada orang lain. Ini entry point syaitan bila kita mula nk amalkan ilmu yang kita ada. Baru nk buat lebih sikit, kebetulan orang tgk, mula la syaitan bisik memuji2 baiknya kita! Bila orang tau aku rajin solat sunat, mesti diorang ingat aku ni alim kan!

Semua ni dialog2 dalam hati. Zahirnya, kita tidak boleh menuduh orang itu riya’, orang ini takabbur. Sbb mungkin kita saja yg berperasaan mcm tu sedangkan dlm hatinya tidak terlintas langsung perasaan riya’ dan takabbur itu.

Pixel IconsUbat penyakit hatiPixel Icons

"Ada sorg ni.. dia pegi solat maghrib brjmaah kat masjid sebelah tu. Then ada kuliah maghrib. yg ni dia la cite kt ana.. Ustaz tu cerita mcmana nak elakkan hati ni dari takabbur, ‘ujub dan riya’. And I found his ‘trick’ really works! Therefore I would like to share it here.

Ustaz tu cakap, bila kita rasa kita bagus dari orang, cepat2 baca,
La haulawala quwwata illa billah. 
(Tiada daya dan kekuatan melainkan Allah).
Simple, yet very effective!"

p/s: Amalkan ya! Sememangnya ia akan mmbawa kita ke arah kebaikan.
      *Nak tau info dgn lebih lanjut? Klik di sini!

No comments:

Post a Comment

Komen, jangan tak komen~ XD