Friday, June 29, 2018

Lemah (Bahagian 1)

"Alhamdulillah, dah habis dah kesemua final dan pro exam!" Kata aku kepada kawan-kawan dengan nada yang lega sebaik sahaja keluar dari dewan peperiksaan.

"Tapi, sebentar lagi ada pengumuman tentang viva lah pula. Takutlah!" Sambung aku.

"Takpe Nadiah, apa-apa jua keputusan, itulah yang terbaik untuk kita semua," ujar Amirah dengan tenang.

Sedikit nota kaki tentang viva. Secara umumnya, viva ini lebih kurang seperti temu duga, cuma bezanya, penilai dalaman atau luaran akan bertanya soalan berkaitan apa-apa yang telah dipelajari dalam subjek perubatan. Misalnya viva untuk subjek Anatomi, penilai akan bertanya soalan mengenai Anatomi. Pendek kata, viva ini ialah peperiksaan dalam bentuk lisan.

Terdapat dua jenis viva: distinction viva dan borderline viva. Distinction viva adalah untuk pelajar yang mendapat A-, sekiranya lulus viva, gred akan dinaikkan ke A. Manakala borderline viva pula adalah untuk pelajar yang mendapat C- (sudah gagal mengikut kursus perubatan USIM), sekiranya lulus viva, mereka berpeluang untuk lulus dan mendapat gred C.

Semua pelajar tahun dua sedang menunggu di luar dewan peperiksaan untuk pengumuman viva tersebut. Hati ini mula berasa tidak tenang. Mindaku ligat membayangkan situasi sekiranya aku terpilih ke viva bagaikan video yang dipancarkan ke skrin. Aku semakin resah, menafikan segala yang digambarkan. Bimbang kalau bayangan minda itu diserap masuk ke dalam minda bawah sedar. Mengikut pembacaan, kalau masuk ke dalam minda bawah sedar, apa-apa yang dibayangkan akan menjadi realiti.

'Huh, tak sangguplah aku! Ya Allah, tolonglah aku. Luluskanlah aku tanpa perlu ke borderline viva,' rintih hatiku.

'Tak boleh jadi ni. Kena telefon emak ni, minta emak doakan!'

Aku menghubungi emakku. Setelah menghubungi emakku, aku teruskan penantianku. Tidak lama kemudian, aku mendengar sahutan pelajar lelaki dihiasi bunyi tepukan yang begitu kuat. Aku menjenguk ke arah bunyi itu.

"Doktor dengan Kak Su dah sampailah!" Kata aku kepada kawan-kawan.

"Hah!"
"Gementarnya!"
"Takutnya!"

Inilah kata-kata yang banyak dilantunkan sesama kami ketika itu.

"SEMUA BOLEH MASUK SEKARANG!" Arah Kak Suhani, staf USIM kepada semua pelajar tahun dua.

*****
Situasi di dalam dewan peperiksaan.

"Okey, hari ni saya dan Dr. Azila akan umumkan pelajar yang terpilih untuk viva bagi subjek Anatomy dan Physiology. Biochemistry tak diumumkan di sini sebab belum ada lagi senarai pelajar yang terpilih. Jadi, lepas ni, semua bersiap sedia ya dengan phone masing-masing, jangan silent phone, okey?" Kata Dr. Marlini di hadapan dewan peperiksaan.

Saat ini, degupan hatiku sungguh kencang sekali. Naluriku kuat mengatakan bahawa aku akan terpilih untuk menghadiri viva Anatomy, dan tidak mustahil untuk terpilih juga ke viva Biochemistry, tetapi aku tetap menafikan sekerasnya.

"Okey, sekarang tiba masanya untuk kami umumkan. Saya menjemput Dr. Azila untuk umumkan viva bagi subjek Physiology," sambung Dr. Marlini.

"Okay. For viva Physiology, nobody were selected for viva, neither the distinction one nor the borderline one. So congratulations!" Dr. Azila mengumumkan viva bagi subjek Fisiologi.

"Alhamdulillah," ujar beberapa orang pelajar disusuli dengan tepukan gemuruh.

"But you need to know, this doesn't mean that all of you pass and nobody fails in Physiology," sambung Dr. Azila setelah bunyi tepukan sedikit reda.

"Allah..." Keluh pelajar tanda gementar.

"Okay, that's all from me. Thank you and good luck," Dr. Azila menutup bicara beliau lalu diambil alih semula oleh Dr. Marlini,

"Okay, thank you Dr. Azila. Now I'm going to announce for Anatomy. Ada 3 orang sahaja yang terpilih. Saya akan bacakan nombor matrik sahaja, so dengar baik-baik."

"Nombor matrik yang pertama, 11606..."

'63?' Mindaku terlebih dahulu membayangkan nombor matrikku disebut.

'Ish tak tak tak!' Aku cuba menafikan, tetapi...

"...63."

"Hah!" Terlopong aku mendengar nombor matrikku benar-benar disebut. Beberapa orang kawanku yang terdengar memandang ke arahku.

Lemah. Kaku. Terdiam, seribu bahasa.

*****

Aku berlari ke arah kerusi-kerusi di luar dewan peperiksaan. Aku menangis sekuatnya tanpa memikirkan lagi keadaan sekelilingku.

Kawan-kawanku datang mengerumuni diri ini.

"Sabar tau, Nadiah. Kau dapat yang distinction kot," pujuk Natasha.

"Tak! Tak mungkin aku dapat yang distinction. Aku saja yang tahu macam mana aku jawab hari tu. Memang tak lah kalau distinction," balas aku sambil teresak-esak.

"Takpe Nadiah. Anggap ni peluang terakhir untuk kau pass. Kali ni kau buat betul-betul, okey?" Ujar salah seorang kawanku yang aku tidak pasti siapa.

"InsyaAllah Nadiah boleh," Natasha menambah sambil mengusap belakang tubuhku.

Aku hanya menggangguk seraya cuba untuk meredakan tangisan.

BERSAMBUNG.

No comments:

Post a Comment

Silakan komen, dan mohon buka semula blog ni dalam 1 atau 2 hari selepas anda komen. InsyaAllah pasti dibalas.